Topp 3 sätt att bli starkare

  1. Progressive Overload! Du behöver öka vikten du lyfter, minska vilotiden mellan varje set eller utmana kroppen med olika övningar regelbundet i en takt där du fortfarande kan utföra övningen med bra teknik och inte riskera att skada dig.
  2. Äta! Du behöver ge kroppen mer energi än vanligt för att den ska kunna anpassa din muskelmassa och styrka efter vad du vill utföra.
  3. Träna basövningar! Basövningar är inte ett måste vid styrketräning men en stark rekommendation. Är det några övningar du vill lyfta tungt i så ska det vara i knäböj, marklyft och bänkpress. Dessa övningar inkluderar flera muskelgrupper och hjälper dig därför att få en starkare kropp.


Topp 3 sätt att bygga muskler

  1. Kaloriöverskott! Vissa kan tycka att det låter konstigt eftersom kalorier oftast förknippas med något dåligt och att det inte ska konsumeras mycket av det. Men för en van tränare som har kämpat på gymmet under några år och märkt att muskelökningen har stannat av, måste börja äta fler kalorier än personen förbrukar. Kroppen behöver den energin för att lägga på mer muskelmassa.
  2. Protein! För att kroppen ska kunna bygga upp muskel efter att man brutit ner dem på gymmet så behöver man få i sig tillräckligt med protein. Det finns olika synpunkter om mängden protein man behöver få i sig varje dag men studier visar att en tränad person som tränar hårt varje vecka behöver få i sig mellan 1.5-2 g protein per kg kroppsvikt.
  3. Träning! Träning är A och O både när det gäller viktnedgång och muskeluppbyggnad. Till skillnad ifrån när man ligger på ett kaloriunderskott så måste musklerna tröttas ut och brytas ner under träningspassen för att tvinga kroppen att lägga på mer muskelmassa vid återuppbyggnad.

Topp 3 sätt för att gå ner i vikt

  1. Träning! Allt ifrån styrketräning till raska promenader, beroende på hur länge du du har tränat.
  2. Räkna kalorier! Bränner du 2000 kalorier varje dag så äter du ex. 1500 kalorier varje dag så bränner kroppen fettet som det lagrat. Enkel matte.
  3. Sömn! Sover du dåligt så går du upp i vikt. Studier visar att den som sover dåligt ökar risken att äta skräpmat och låter samtidigt inte kroppen få den vilan den behöver för att återhämta sig fullt ut. 7-9 h ska du sova beroende på ålder och kön.

Som du ser så är det inte så svårt som många tror att det är. Följer du dessa 3 steg så kommer du garanterat se skillnad. Observera att detta är för att gå ner i vikt, vill du samtidigt behålla muskler så krävs det ytterligare steg. 

Beroende på vad du har för mål så finns det olika program. Det bästa är att få ett tränings- och kostprogram som är speciellt anpassad efter dina förutsättningar och mål. Kontakta mig för hjälp med detta!